De Icefields Parkway

De Icefields Parkway is een weg van 230 km door de Rockies, van Jasper naar Lake Louise (of andersom) en gaat langs een enorm ijsveld (Columbia Icefield), zo’n 100 gletsjers en meren met prachtige kleuren.

Volgens de folders is het (een van) de mooiste weg(en) van de wereld. Het is er inderdaad erg mooi, maar er zijn meer mooie plekken en wegen in de wereld.

Het was een pittige tocht, vooral de eerste dag. We moesten meer dan 1000 meter omhoog en dat ging door middel van vele heuvels dus aan het eind hadden we vele meters geklommen. Op het laatst ging het nog 300 meter omhoog in 4 km. Maar toen waren we boven op de eerste pas en bij het grote ijsveld, Columbia Icefield, waar verschillende gletsjers uit naar beneden stromen.

Daar was een camping, dus hebben we daar de tent opgezet. Het was een hele leuke camping en we hebben weer leuke mensen ontmoet. We werden de volgende dag laat wakker en het weer beloofde niet veel goeds, dus we zijn een dag gebleven. Er was een schuilhut met een houtkachel, dus die hebben we lekker opgestookt en we hebben ons eten er op gekookt. Dus, ook al was het een koude en regenachtige dag, wij zaten lekker warm bij de kachel.

De volgende ochtend was het koud, maar helder. De regen was weg. Dus begonnen we aan de laatste etappe naar Lake Louise. Het was prachtig, het werd steeds warmer en de zon deed goed z’n best. Het begin ging lekker, we gingen een heel stuk naar beneden. Maar zoals zo vaak moesten we dat later weer bekopen met een klim. Gelukkig was deze klim niet zo steil als de eerste.

Toen we boven waren, moesten we nog een steil stukje verder omhoog om bij het uitzichtpunt van een prachtig meer, Peyto Lake, te komen. Het mooiste meer van het hele stuk, met een prachtige kleur door het gletsjerwater dat er in stroomt en een mooie vorm. Het was het extra stukje klimmen wel waard.

Van daar af ging het bijna allemaal naar beneden tot Lake Louise, een bekend wintersport dorp waar elk jaar de eerste wereldbeker wedstrijd skien van het seizoen wordt gehouden. Daar weer de camping opgezocht. Het was al na zessen en er hing een bordje ‘vol’ bij de camping. Gelukkig bewaren ze altijd nog een paar plaatsjes voor fietsers, dus we konden een plekje krijgen. Rond de hele camping is een hek onder stroom geplaatst om de beren van de camping te houden. In het gebied leven veel grizzly beren en die willen ze natuurlijk niet op de camping hebben. Het hek geeft ze een irritante schok zodat ze weer weg gaan. We hebben geen beer gezien, het enige dat we zagen waren hordes Aziaten. Het leek wel of alle Chinatowns van het land waren leeggelopen naar die camping.

Het laatste stukje, naar Banff, ging over de Bow Valley Parkway, een heuvelachtige maar mooie en rustige weg door de bossen.

Banff is een luxe jet-set dorp met prachtige gebouwen en veel winkels. In de buurt zijn 3 ski-gebieden die ’s winters erg populair zijn. De camping lag op een heuvel, dus moesten we nog een laatste heuvel op. Ook hier weer veel Aziaten op de camping en in het dorp.