Continental Travelcontact banden 26×2.0

Wij zijn vanuit Patagonië vertrokken op Continental TravelContact banden.

Wat opvalt is dat de banden erg makkelijk te monteren zijn. Dat is bij schwalbe banden wel eens lastig. De banden hebben een glad loopvlak en kleine nopjes aan de zijkant voor extra grip.

Veel kilometers gingen onverhard over stenen, grind, zand en appelgrote keien (waaronder de beroemde en beruchte Carretera Austral die zeer slecht is; veel gaten, kuil en losse stenen en ga zo maar door). Dit alles met 30 kg aan bagage. De achterbanden rijden we tussen de 4 en 4.5 bar. De voorbanden op ongeveer 3 bar.

Na 8500 km hebben we de banden gewisseld voor nieuwe banden. Dat was qua slijtage nog niet echt nodig maar we fietsten inmiddels al zo’n 3000km met 4 extra banden rond. En dat extra gewicht kun je niet gebruiken als je door de Andes fietst. We schatten dat de banden het nog wel een paar duizend km hadden volgehouden. We hebben de oude banden niet weggegooid maar weggegeven aan een stel Argentijnse fietsers die er nog veel plezier van gehad hebben. Ze zijn er op naar huis gefietst vanuit Cusco.

Met de 2e set banden hebben we ongeveer 6500 km gefietst. Toen was het beste er wel af. Ook kregen we behoorlijk veel lekke banden. Oorzaak hiervan waren spijkers en stukjes metaal afkomstig uit kapotte vrachtwagenbanden. De vluchtstroken in Midden-Amerika liggen er vol mee. Hoe het kwam dat de banden zoveel sneller sleten weten we niet. Wellicht had de hoge temperatuur in Midden-Amerika er iets mee te maken. Hierdoor wordt het rubber zachter.

Hoe fietsen de banden? Op asfalt rollen de banden behoorlijk licht. Op los zand en losse stenen komen de banden qua grip tekort. Op asfalt, hard aangereden zand en stenen komen de banden wel goed vooruit. Het zijn echt banden voor gebieden waar je voornamelijk op verharde wegen fietst maar af en toe een stuk onverhard bospad of gravel stuk meepakt.

Het rubber is vrij zacht. Nadeel van het gladde loopvlak en het vrij zachte rubber is dat er makkelijk steentjes in blijven vastzitten die kleine scheurtjes in het loopvlak vooroorzaken. Vrij regelmatig controleren of het loopvlak nog “steentjes vrij” is blijft belangrijk om lekke banden te voorkomen.

Continental zou er goed aandoen om de band in de maat 50-559 als vouwband te leveren, zodat het makkelijker is om een reserveband mee te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *