Een weekje Tenerife

HotelNa al weer vele maanden gewerkt te hebben, wilden we er even tussenuit. Omdat het winter is, was het logisch geweest om op wintersport te gaan. Maar eigenlijk verlangden wij naar weer warmte en zon. Dus, in plaats van wintersport besloten we naar de zon te gaan. Eindelijk weer eens lekker genieten van de zon en warmte die we zo missen. Maar onze bedoeling was niet om een week lang alleen maar bij een zwembad of op een strand te liggen. We wilden natuurlijk (ook) fietsen! En waar kan dat in deze tijd van het jaar en vrij dicht bij huis nou beter dan op Tenerife… Op Tenerife is de vulkaan Teide, de hoogste berg van Spanje en een hele uitdaging om te beklimmen. Dus het werd Tenerife.

Na iets meer dan 4 uren vliegen kwamen we aan op een stormachtig, bewolkt, maar lekker warm Tenerife. Zodra we in het hotel aankwamen en ingechecked waren konden we de warme kleren ver weg in de kast stoppen en de korte broeken en slippers tevoorschijn halen. Heerlijk! De rest van de dag hadden we tijd om onze omgeving wat te verkennen (heel veel oude toeristen) en de ligbedden bij het zwembad uit te proberen.

De volgende dag zijn we naar de fietsenverhuur gegaan om fietsen te huren. Ondanks de drukte hadden ze gelukkig nog een paar fietsen voor ons en alles was snel geregeld; vanaf de dag erna 3 dagen een fiets. ’s Middags konden we ze ophalen.

De eerste dag hebben we een rondje van ongeveer 65 km gefietst over een prachtige route. Op Tenerife (aan de zuidkant) is er geen vlak stuk te vinden. Zodra je van het strand af komt gaat het omhoog en blijft het omhoog gaan, ook in de plaatsen. Dus, om de stad uit te komen ging het dan ook al meteen behoorlijk omhoog. We fietsten via Valle de San Lorenzo naar Granadilla en van daaruit over een prachtig en bijna verlaten bergweggetje naar Villaflor. Na 40 km klimmen kwamen we aan in Villaflor, het hoogste bergdorp van Spanje op 1400 meter hoogte. Van daaruit ging het in 1 snelle streep, 25 km lang, weer naar beneden, terug naar het hotel. Het was een prachtige tocht om mee te beginnen en we hadden nog tijd over om ook nog lekker bij het zwembad te gaan liggen.

Maar de volgende dag was de dag van de waarheid: de klim naar de Teide! In 55 km fietsten we door dorpjes, bos en lavavelden omhoog naar ongeveer 2200 meter. Het bleek de mooiste dag van de week te zijn; strak blauwe lucht, lekker warm en niet zo heel veel wind. Het was een prachtige rit, ookal was de weg op veel plaatsen erg slecht. Na nog een uitstapje naar een uitkijkpunt vanwaar we een mooi uitzicht op de besneeuwde top hadden, bleek dat we er nog niet waren. We hadden ons al verheugd op een afdaling van ongeveer 35 km, maar toen bleek dat we eerst nog een stuk omhoog moesten fietsen. Toen eindelijk, na 70 km, mochten we echt naar beneden! Dik binnen een uur vlogen we weer terug naar zeeniveau nadat het vele uren had gekost om boven te komen. Het was absoluut de moeite waard geweest!

De laatste dag hebben we nog een korte tocht gemaakt, maar wel met de zwaarste klim van alle dagen. Ook dit ging weer allemaal omhoog, maar het laatste stuk was heel erg steil. Er waren stukken van 20-23% bij! Dat hield wel in dat de terugtocht weer in vliegende vaart ging. Voor we het wisten waren we weer terug bij het hotel.

We hebben de fietsen weer ingeleverd en voelden ons toch wel weer vreemd, zo zonder fiets. Die fietsen hadden ons zo’n heerlijke mogelijkheid gegeven om wat van het eiland te zien. De volgende 2 dagen hebben we nog heerlijk van het mooie weer genoten, bij het zwembad en op het strand.

Helaas was de week weer veel te snel voorbij en na wederom een vlucht van iets meer dan 4 uren waren we weer terug in een koud en guur Nederland. Maar het was absoluut voor herhaling vatbaar.

2 gedachten over “Een weekje Tenerife

1. Altijd lekker zo’n weekje fietsen in de zon en het blijft ook altijd dilemma Of wintersport Of weekje fietsen in de zon. Dit jaar gekozen voor de wintersport. Volgend jaar misschien maar weer een weekje zon. Jullie foto’s zagen er weer uitnodigend uit.